tisdag 25 maj 2010

Xtreme Fatloss Diet

Ok, eftersom fokus glidit en del så tyckte Cleas Wallenberg att jag skulle prova det här... Xtreme Fatloss Diet :)
Det är precis som det låter brutalt extremt. Programmet är en kombination av hormonmanipulering via kost och träning anpassad till de olika dagarna. Så här ser det ut:

Dag 1: Ätardag. Minst 8 timmars övergödning.
Dag 2: Fasta + BCAA
Dag 3: Proteinshaker
Dag 4: Medelkolhydratdag
Dag 5: Protein och grönsaker + BCAA

Cykeln upprepas 5 gånger och författaren hävdar att man kan tappa uppemot 11 kg på de 25 dagarna. Det kommer att bli en utmaning, men eftersom man kan äta glass och pizza var 5:e dag så bör det vara överkomligt :)

Träningsmässigt så är upplägget definitivt inriktat på bodybuilding/fitness. Det intresserar mig inte och jag kommer att köra CrossFit som vanligt, med lite tillägg av konditionsträning och HIIT.

Jag började i går och är i dag inne på min första 36-timmars fasta någonsin. Ångesten började redan igår kväll. Får fokusera på det Claes säger:

 "Inget problem att slippa äta en dag... massor av energi (och tid) över till träning och annat!"

Fastedagarna är de träningsmässigt mest intensiva dagarna. Enligt schemat skall man få till 3 träningspass. Ett mjölksyrepass, ett HIIT och ett 30 minuters konditionspass. Morgon, middag, kväll alltså!
Vem har tid med det? Jag hoppas på åtminstone 2 pass i alla fall.

Fick Stina till att stanna efter klient och därmed hjälp med dagens mjölksyreträning. Stina fick börja och för att vara första gången någonsin så gjorde hon grymt bra ifrån sig :)

8.00 Tabata Something Else (O ja, mjölksyra!)
Pull ups, push ups, sit ups och squats
20 sek arbete, 10 sek vila x 8 set/övning. Ingen vila mellan övningarna utöver de 10 sekunderna.
Addera alla repetitioner för poäng.

Har ett gammal rekord på 393 med ankrade sit ups, men det var 2 år sen - innan diskbråck och operation.
Idag körde jag oankrat och fick 336 poäng. Störst skillnad i squats, som jag förr körde 20/21 reps/set. Idag låg jag mellan 18 och 14 :(
Dock kraftiga känningar i SI-led i varje knäböj. Kan ju förutom mjölksyran ha viss inverkan på hastigheten...

15.10 HIIT (SATS Älvsjö)
30 min intervallprogram på crosstrainern (nivå 12). 

Dagen rullar uppenbarligen på även utan mat. Periodvis väldigt hungrig, men det går över. Träning stillar också hungern, har därför bestämt att faktiskt dra till gymmet för tredje gången idag och köra ett konditionspass. Målet är 30 min, men gärna 40, fast då får ljudboken allt vara riktigt bra... 

20.50 Konditionsträning (SATS Älvsjö)
15 min crosstrainer
15 min cykel

Väldigt trött i benen... Var svårt nog att motivera sig till 30 minuter!

Inga kommentarer: