måndag 17 januari 2011

De tre viktigaste av Robb Wolf

Ni känner troligtvis alla till Robb Wolf vid det här laget, och förhoppningsvis har ni även läst "bibeln":)

Han förspråkar paleo, men inte i bemärkelsen "det där åt vi inte på stenåldern", utan "det där är uppenbarligen inte bra för oss".

Varje tisdag släpper Robb och Andy Deas en podcast. Fantstiskt lärorikt och helt gratis. En fråga som ofta återkommer är hur man ska klara av att göra alla dessa förändringar som paleo innebär. För vissa av oss är inte steget så stort - kanske "bara" dumpa mejeri, medan det för andra ter sig övermäktigt!

Andy Deas pressade dock Robb Wolf på vilka de tre absolut viktigast förändringarna är (en podcast någonstans mellan nr 50 och 55). Alltså, för alla de som inte är redo, eller har möjlighet att lägga om allt, vad ska de fokusera på?
  1. Absolut glutenfritt
  2. Stort intag av fiskolja
  3. D-vitamintillskott (hög dos)
D-vitamin intag fightades lite med magnesiumtillskott, men till slut föll lotten som ovan.

Visst känns det överkomligt?! Att man sen givetvis bör försöka hålla säden borta så mycket som möjligt, dra ner på mejeri, sova i ett kolsvart rum minst 8 timmar, sänka sina stressnivåer, träna lagom osv är ju något man alltid kan ha i bakhuvudet...

Hur gör du? Vad är lagom för dig?

3 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har inga problem med varken avstå gluten eller mejeri, men såklart gör jag undantag!

Vill ha mjölk i kaffet, även om det faktiskt funkar med kokosmjölk = )

Jag tycker det funkar bra att leva glutenfritt!
I helgen fuskade jag dock med fajitabröd, men det hör till ovanligheterna!
Tar fiskolja D-vitamin, Kokosfett och probiotica varje dag!

Claes sa...

Kan tänka mig att slarva med det mesta nån gång ibland men INTE spannmål - fick en tankeställare när jag av misstag fick i mig tofuglass i Motala...blev rädd för min mage;-)

Bra och enkelt att fokusera på några få saker, få ett resultat och sen se om nån mer förändring kan ge ett ännu bättre resultat!

Behöver bli bättre på att komma till ro på kvällen, alldeles för lätt att "bara" göra det där också...

Unknown sa...

Inget gluten sedan Augusti i år. Syndade i jul med ett lussebullsbak! Det var riktigt gott men magen mådde ju därefter också. Blev dessutom sjuk i mellandagarna. Skyller det inte på glutenintaget men det kan ha varit en av orsakerna till sjukdomen.

Mejeriprodukter äter jag någon gång per vecka och då blir det Fet(10%) ekologisk turkisk yogurt, Ekologiskt smör eller grädde.

Tar fiskolja, magnesium och Vit-D.