onsdag 16 februari 2011

För tjock för pistols...

... men galet nöjd med träningen!

Det har ju varit lite si och så med träningen sista tiden - det har till viss del berott på sjukdom, men även träningsförbud. Fast nu när fostervattensprovet är över och ultraljudet avklarat så börjar även jag att inse att det kanske faktiskt är vår tur att äntligen få ännu en liten en. Skeptismen kommer sig av löjligt många missfall de senaste 3 åren - därav oviljan att att våga tro på att det ska gå vägen.

Här är hon i alla fall - våran Alma (?)


Jag är i vecka 20 och börjar känna av mina begränsningar! Inverted burpees funkade ju utmärkt förra veckan, men pistols går bara inte! Magen tar för mycket plats och ger mig ännu mer bakvikt än vad jag redan ligger inne med!
Det går en del tid till att testa kroppen varje pass - vad funkar, var gör ont, vad är bökigt? Målet är såklart att träna hela vägen fram till juli :) Håller tummarna för att ryggen håller och att jag inte får för mycket foglossning.

Ni som varit gravida vet ju att kroppen någonstans runt vecka 20 "hinner i kapp" sig själv. Hormoner, blodvolym och allt annat börjar stabiliseras och orken kommer tillbaka. En del kallar det den "läskiga perioden", för utöver sparkarna så känner man sig nästan inte gravid. Att äntligen känna att jag kunde börja "trycka på" igen var en välkommen upplevelse i morse!

UV
Rörlighet

2 x 500 m rodd
2:07 - 1:57

Hopprep:
100 tvåfotshopp
100 alternerade hopp

Har inte känt av armen och ville därför testa frivändningar och ryck.
2 x 20 powerclean 10 kg - 10 kg
2 x 10 snatch 5 kg - 10 kg - 10 kg
Helt smärtfritt - fantastiskt kul! Synd bara att lyckan blir kortvarig eftersom stången slår i magen... får byta till hantlar och KB!

Sen en cirkel:
21-15-9
Box Jump 45 cm
Enarms KB DL 32 kg
Armhävningar

Tid: 7:31
Box jump funkar bra - kliver dock ner. DL ok. Armhävningar tungt! Bröt 14-7, 10-5. Måste lägga in mer armhävningar i träningen... Nöjd med tiden efter att inte ha kört flås på typ 4 månader!

Hann med ett minipass på jobbet nu i eftermiddags.
Började med att prova på att göra pistols med 5 kg motvikt. Det funkar, men blir otrevligt trångt. Lägger den övningan på hyllan ett tag...

Sen i långsamt tempo:
21-15-9
Hollow rocks
Back extension

Hollow rocks ovanligt lätta - måste fuskat!
Det känns att jag inte har rullat upp i back extension på länge, utan prioriterat hip extension med rak rygg...

9 kommentarer:

Claes sa...

Grattis till v20!!!
Tycker Du gör ett bra jobb på träningsgolvet, magen till trots;-)
Säg till asap om Du känner av nåt från fogarna - enligt vad jag sett är det mesta innan månad 8/9 vanlig bäckenproblematik pga av den lätt modifierade gångstilen och går med andra ord att korrigera
Kram / C

Jenny sa...

Stort grattis ännu en gång Jonna!
Och bra jobbat i morse!

Jonna sa...

Claes! Jag börjar definitivt känna fogarna och jag behöver säkert en justering eller två också! Måste bara se till att få en ordentlig massage omgående, eftersom magen strax är för stor för att jag ska kunna ligga på den...
Tack Jenny! Det är ju tack vare dig jag pallrar mig dit :)

Martina sa...

Men åh vännen vad glad jag blir för din skull!! Hoppas verkligen,verkligen allt går bra! Stor kram på tjockisen ;)

Jonna sa...

Tack Martina!

David Englund sa...

Jonna, vad kul att höra att allt har gått bra, det har ni förtjänat!
armhävningarna borde ju bli lättare nu när du har en stor mage so mtar i? :)

Jonna sa...

David! Du känner väl mig bättre än så! När magen börjar begränsa ROM så får jag väl flytta upp händer och fötter på plattor för att behålla djupet :) Annars blir det ju som CrossFit Mom som anser att man inte ska hoppa eller göra djupa knäböj och utfall efter 12:e veckan! Passar liksom inte mig... Tungt och jävligt ska det va!!

Claes sa...

Har dom några som helst vetenskapsliknande belägg för begränsningarna på CrossFit Mom???
Annars rekommenderar vi gärna Spinning till dem som ändå är vana att vara ute och cykla;-)
Håller med DU, Jonna - fuska funkar inte, antingen träna eller inte!

Jonna sa...

Vad det gäller amerikanare så handlar det sällan om vetenskapliga bevis! Det här är lite som PUMP - om någon i en stor grupp riskerar att få ont i knäna vid knäböj under 90 grader så skall ingen göra djupa knäböj... Det har lite att göra med stämningsrisken!